Nothing ventured, nothing gained

Jag fick strul med min dator och jag fick inte min hårdvara till att fungera riktigt. Jag var nära att ge upp. Drivrutiner hit och dit. Skrivaren vägrade att fungera. Den fungerade ju bara för några dagar sedan, tänkte jag. Hmm… mysko.

Jag tänkte att nu så blir det väl till att installera drivrutiner igen och ödsla typ en halvtimme på detta.

Det blev så att jag spenderade flera timmar för att få den att fungera.

Jag gav inte upp och till slut så gick det. Syftet var att jag skulle få en blankett utskriven.

Tja, det är väl så att de inte vill att man ska skriva ut längre, tänkte jag.

Vi är ju på väg in i ett annat samhälle. Ett samhälle där papper inte längre behövs. Papper kräver ju pappersfabriker. Men hur är det med elektricitet då? Det kräver ju också anordningar.

Det där med energi, som finns överallt omkring oss, kan diskuteras i det oändliga. Är det bättre att slösa energi på pappersbruk för att framställa pappersark, eller är det bättre med att ständigt ha tillgång till elektricitet? Och vad händer när ett av de båda strular?

Jag minns en lektion på KOMVUX, som handlade om psykologi. Det börjades med en viskningslek. Det var läraren som började viska någonting till eleven som satt närmast.

Sedan bad han att personen skulle viska det vidare till nästa. Så skulle det fortsätta, ända tills den sista personen skulle redogöra för vad läraren hade sagt. Det blev helknasigt. Vi var ungefär 30 personer som satt i klassrummet och lärarens meddelande till den första eleven hade blivit förvrängt totalt. När den sista eleven sa vad han uppfattat av den näst sista eleven så förvånades väldigt många.

Detta visar på att skvaller ofta misstolkas och beroende på vem som sa det och till vem så tolkas det olika från person till person. Det är lite som internet, det gäller att vara källkritisk.

En annan sak som min psykologilärare sa var att vi skulle sätta oss in i en situation. Jag kommer inte riktigt ihåg vad situationen var, men vi skulle diskutera någonting. Sedan fick vi ta ställning i frågan. Det jag minns var att, efter resonemang i smågrupper och ställningstaganden samt redogörelse inför läraren, så sa läraren att det kunde vara si eller så.

MEN, påpekade han också, väldigt ofta är det en KOMBINATION av saker som spelar roll.

Med detta tror jag han menar att ingenting är svart eller vitt.

Mörkt, mörkt blått kan ibland ses som svart, men är egentligen blått. Det finns skalor på det hela, i det här fallet en gråskala. Det jag kallar för en brandgul färg, kallar en annan röd. En grå färg kan av andra ses som turkos.

Visst finns det extremister, som bara ser saker på ett visst sätt. Detta gör de tills dess att de ändrar perspektiv på saken, när de får en annan syn på saken. Omgivningen spelar en viktig roll samt de erfarenhet man har.

Vågar du skifta perspektiv och se färgerna i gråskalan?

Jag kommer ihåg från min tid på ett behandlingshem, precis innan millenniumskiftet. Där togs det upp hur man bryter mönster. Vi hade en liten kurs om detta, som inte satte sig nämnvärt i bakhuvudet, men som var bra ändå. Den var en bra början på hur man förändrar sitt liv till det bättre. Det som satte sig mest dock, var när en personal där sa att HON hade ändrat på sitt beteende. Hon hade valt en annan väg till jobbet just den här dagen.